Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering handler om at blive fundet i mængden

Søgeoptimering handler om at få dine sider placeret højest muligt i søgemaskinernes resultatliste. Det er en meget vigtig faktor hvis du f.eks. sælger varer på nettet og vil være placeret foran dine konkurrenter.

Tidligere var det en forholdsvis begrænset del der kom ind på din side via søgemaskinerne. I dag er det et meget stort antal af dine potentielle besøgende der benytter google til at finde relevante sider.

Dine kunder kommer ind gennem loftet 

Tidligere satsede man på at folk bare skulle kende din web-adresse, din "hoveddør", så ville de nok finde rundt i "forretningen" via den skiltning man havde sat op. I dag kan folk komme ind i forretningen gennem loftet, eller via gulvet, eller sagt på en anden måde, du kan via effektiv søgeoptimering få folk til at komme ind på lige nøjagtig den side hvor den relevante information er placeret.

Antallet af konkurrerende sider er enormt

Når man nu kan komme ind i din side via alternative indgange, og ikke kun via forsiden, betyder det også at alle de andres sider er åbne på samme måde. Det gør at man nu har millioner af potentielle andre sider der indeholder netop dine budskaber. Det betyder at man skal tænke sig godt om

Find dine nøgleord

Nøgleord er en betegnelse for de begreber der dækker netop det du vil have folk skal skrive i google og så finde din side på første side i resultatlisten. Der kan være generelle nøgleord for hele din side, eksempelvis "hjemmesider", der dækker hele sitet, mens de mere side specifikke nøgleord som "søgemaskineoptimering" kan placeres på de sider du vil have fem i google.

Arbejd med dine nøgleord

Når man har fundet frem til de vigtige nøgleord for ens side, er det vigtigt at arbejde med dem. De skal placeres rigtigt så man fortæller google at de er vigtige, og at google skal placere det højt i sin rangering af lignende sider. Til det benytter Google en række faktorer til vurdering af en sides betydning.

  • Sidens titel
    Det første Google kigger på er sidens titel i den øverste linie i browseren. Det er den tekst der står mellem html koderne

    <Title>Sidens titel</title>

    I GoToWeb er det muligt at definere forskellige titler til siderne uden at skulle kode noget som helst. Som standard tager den siden overskrift, der samtidigt står i menuen og i sidens hovedoverskrift, men man kan også skrive mere individuelle titler hvor nøgleordet er placeret i. 

  • Sidens hovedoverskrift
    En anden meget vigtig parameter er sidens overskrift. Denne er i HTML pakket ind i

    <h1>Sidens overskrift</h1>

    Ligesom med sidens titel fra før, kan man også her i GoToWeb angive præcise sideoverskrifter. Du skal bare navngive siden med den tekst du vil have til at stå øverst på siden, så sørger GoToWeb for resten.

  • Andelen af nøgleord i teksten
    Har man valgt et nøgleord til ens side, er det drønvigtigt at nøgleordet også indgår i teksten med en høj vægt. Det betyder at man så ofte som muligt skal skrive sit nøgleord i teksten, dog uden at det virker forstyrrende for selve indholdet.

  • Billedtekster
    Noget der hænger sammen med vægten af nøgleordene i teksten, er billedteksterne der kan placeres på alle billeder på siden.

    Det er vigtigt at huske på at google ikke kan se billederne, den læser kun tekst!! Derfor er det vigtigt at man skriver en billedtekst til det billede man nu sætter ind. Her kan man også placere nøgleordene, uden at det virker forstyrrende for almindelige læsere. Man skal dog være opmærksom på at billedteksterne også anvendes af skærmlæsere til synshæmmede.

    I GoToWeb kan man i editoren selv indsætte sine billedtekster i ALT afsnittet på billedegenskaber, mens man ved billeder der índsættes af GoToWeb, som eks. produktbilleder i lister, fokusbilleder på forsiden og lignende kan indsætte en billedtekst der så automatisk placeres i den rette kode så google forstår det.

  • Ekstern og intern linkning
    Noget andet der er meget vigtigt og som google gør meget ud af, er de links der er på siderne.

    Har man en side der godt nok er bygget flot op og som overholder de gængse retningslinier beskrevet her, men som ikke har nogen der linker til en, så betragter google ikke  en som vigtig. Har man der imod en  leverandør indenfor sin branche, der linker til en fra deres hjemmeside, så vil leverandørens mulige høje betydning hos google, få din side til at virke mere vigtig!!.

    Derfor er det en god ide at udveksle links med sine eksterne relationer, evt. spørge kunder om man må putte dem på en reference liste med links til deres hjemmesider.

    Det er også vigtigt at man har links mellem siderne på ens hjemmeside. Mange tror at det er sikret gennem menustrukturen, hvilket også kan være korrekt i mange sammenhænge, men hvis ens menuer bygget op med javascript, java eller flash, vil søgemaskinen ikke kunne se dem. Links skal være angivet som "rigtige" links før google kan indekserer dem.

    GoToWeb benytter bl.a. en dropdown menu der er opbygget  med det i tankerne således at i selve koden er alle links synlige, mens en bestemt teknik sørger for at man for den dynamiske funktionalitet. Dette sikre at der på alle sider er links til alle andre sider på sitet.

    Den sidste vigtige faktor med hensyn til links, er den tekst der benyttes i linket.

    <a href="link til side">Link tekst</a>

    er koden, mens "Link tekst" er den du ser på siden. Den tekst der står i linket er meget vigtig for google. Placer eventuelt dine nøgleord her, i stedet for at skrive eks. "Læs mere". Det betragter google ikke som vigtigt, ligesom sandsynligheden for at der er en der søger på "Læs mere" er minimal, i modsætning til hvis linket havde heddet "Læs mere om søgemaskineoptimering her", så ville en søgning på "Søgemaskineoptimering", evt. finde denne side, da ordet er et nøgleord for siden.